Hoe koppel je de resultaten van je employee survey terug? 3 tips!

Resultaten van je medewerkersbevraging in the pocket? Check! Tijd voor de volgende stap: je medewerkers duidelijk informeren over die resultaten.

Waarom is de cijfers van je personeelsenquête terugkoppelen zo belangrijk? En hoe doe je dat op een manier die iedereen begrijpt en die echt impact heeft? 

We doen onze 3 best practices voor jou uit de doeken in deze blogpost. 💜

Waarom moet ik de resultaten van mijn employee survey terugkoppelen naar mijn medewerkers?

Een medewerkersbevraging organiseren vraagt tijd en inzet, zowel van het HR-team als van de deelnemende medewerkers. Wanneer de resultaten binnenkomen, mag je beseffen dat je goud in je handen hebt: je hebt de eerlijke mening van jouw medewerkers op een dienblaadje én de unieke kans om die feedback te gebruiken, zodat je organisatie kan groeien.

Medewerkers uit alle lagen van de onderneming zijn net zo benieuwd als jij. Zij willen weten dat hun feedback serieus genomen wordt! Het terugkoppelen van resultaten laat zien dat hun stem telt – en da’s essentieel om het vertrouwen en betrokkenheid in je organisatie een boost te geven. Zo werk je aan een cultuur van openheid en transparantie binnen het bedrijf.

Drie tips voor effectieve terugkoppeling

Durf eerlijk zijn 🗣️

Goede resultaten terugkoppelen doen we doorgaans met groot enthousiasme. Maar wanneer er minder positieve zaken uit de bus komen, dan beginnen we soms te twijfelen of manieren te zoeken om de realiteit een positieve bijklank te geven. Geloof ons: eerlijkheid creëert vertrouwen. Geef aan welke punten goed scoren en welke verbeterd moeten worden, en laat zien dat je klaarstaat om met de verbeterpunten aan de slag te gaan.

💜  Hoe doe je dit? 💜

Plan een teammeeting of verstuur een helder, kort verslag met toffe lay-out. Maak gebruik van simpele taal en vermijd complexe grafieken die niemand begrijpt. Gewoon rechttoe rechtaan, dat werkt het beste

Communiceer snel en dikwijls 💬
Laat niet te veel tijd verstrijken tussen het verzamelen van de data en het terugkoppelen! Hoe sneller je reageert, hoe sterker de impact. Vele organisaties hebben de reflex om de terugkoppeling uit te stellen, bijvoorbeeld omdat hun actieplan nog niet concreet genoeg is of omdat eventuele vervolgstappen nog niet voldoende gedefinieerd zijn.

Je medewerkers alvast bedanken voor hun deelname, de high-level resultaten terugkoppelen en beloven dat er concrete acties zullen volgen, kan enorm snel en is waardevoller dan je denkt.

Blijf ook na de eerste terugkoppeling communiceren, bijvoorbeeld over de voortgang van je actieplan.

Over actieplannen gesproken… zelf een knaller van een actieplan op te stellen?

Make it fun 🤩

Oh boy, hoe belangrijk verslagen en terugkoppelingen ook zijn: soms kunnen ze zó saai zijn. Zeker wanneer de medewerkers in jouw organisatie niet allemaal virtuoze academici zijn, loeren de gemiste kansen om de hoek. Hou rekening met de scholingsgraad, leefwereld en interesses van je medewerkers: zorg ervoor dat ze niet in slaap vallen en vermijd verslagen van 3 pagina’s.

Overweeg je om de terugkoppeling via mail te sturen, vraag je dan af of elke medewerker toegang heeft tot e-mail. Ook de arbeiders? Ook freelancers en interimkrachten? En zullen collega’s die 40 mailtjes op een dag krijgen jouw bericht ook gezien hebben? Hmmm! 🤔

💜  Hoe doe je dit? 💜

Maak het interessant door visuele elementen toe te voegen: infographics, posters, cartoons, the sky is the limit. Wil je je hierin laten begeleiden door een expert? Klop dan eens aan bij onze partner Hallelujah.