Employee survey op maat van elke medewerker – bij KiemKracht

Maatwerkbedrijf KiemKracht wil mensen een nieuwe kans op de arbeidsmarkt geven én van Vlaanderen een groenere plek maken. Om die doelstellingen te kunnen waarmaken, is  het welzijn van hun divers medewerkerspubliek heel belangrijk voor hen.

Na een fusie wilde KiemKracht checken hoe hun medewerkers zich voelen. Wat loopt er goed? Wat kan er beter? Waar maken mensen zich zorgen over? Hoe kan KiemKracht verder groeien?

Personeelsdirecteur Wouter Bluekens en zijn team kozen voor the Labs van Knowledge Klub om – op een belevingsgerichte manier – een antwoord te vinden op deze vragen!

De uitdaging

Out-of-the-box medewerkersbevragingen organiseren kunnen we bij Knowledge Klub als geen ander! Onze gamified employee surveys zijn geschikt voor elk type medewerker: van manager tot ploegarbeider, iedereen is enthousiast om deel te nemen en spontane antwoorden te geven.

Bij KiemKracht namen we met open armen enkele extra uitdagingen aan:

  • Sommige medewerkers konden niet lezen.
  • Velen van hen spraken geen NL, ENG of FR
  • Mensen werken in verschillende schiften
  • Medewerkers zitten op verschillende locaties in België

De actie

Knowledge Klub ging op pad met the Labs: een mobiele medewerkersbevraging die door slim gebruik te maken van spel-elementen ieders enthousiasme aanwakkert.

👉 Vereenvoudigde vragenlijst

Bij Knowledge Klub houden we onze vragenlijsten àltijd toegankelijk, maar deze keer gingen we the extra mile. We maakten een super-eenvoudige versie van onze vragenbatterij en zorgden er zo voor dat iedereen, ongeacht hun leesniveau, makkelijk zijn of haar mening kon geven.

We werkten ook nauw samen met de begeleiders bij KiemKracht, die extra ondersteuning boden aan medewerkers die daar nood aan hadden.

Ondanks de aanpassingen bleef de wetenschappelijke onderbouwing volledig behouden en bleven we conform de psychosociale risicoanalyse.

Oh, en de nieuwe lijst in 3 talen beschikbaar maken? Pas de problème, no problem, geen probleem!

👉 Creatieve communicatiecampagne

Een geslaagde medewerkersbevraging begint bij de aankondiging ervan.

Voor KiemKracht ontwikkelden we een no-nonsense communicatiecampagne met weinig tekst en veel pictogrammen. Zo kon elke medewerker (ook degene die niet goed kunnen lezen) weten waar en wanneer ze verwacht werden.

In de communicatiemix: posters, kaartjes op groeipapier, berichten op intranet én een infosessie voor de begeleiders.

Het resultaat

“Amaai, zo een enquête die op een spelleke lijkt, dat zouden ze overal zo moeten doen. Dat heb ik nog nooit meegemaakt.”

Mensen die gemotiveerd waren om hun eerlijke mening te geven en een ongelooflijke responsgraad van 90%! Daar zijn we trots op.

De medewerkers waren verrast toen ze aankwamen bij de bevraging. Geen vragenlijst, maar een interactieve beleving in 3 games. Dat viel in de smaak!

“Ondanks taalbarrières zijn we erin geslaagd om 90% responsgraad te halen bij een gemengd publiek van arbeiders en bedienden. Het bewijs dat belevingsgericht bevragen écht werkt!”

En nu?

De rapportage is achter de rug! We werken verder aan een plan met aanbevelingen en een toffe manier om de resultaten terug te koppelen naar de medewerkers. Zo kan KiemKracht de feedback uit de bevraging gebruiken om op een duurzame manier verder te groeien.