Samen naar véél betrouwbare feedback én een gedragen plan van aanpak.
In de afgelopen jaren nam Braem hun werkprocessen onder de loep. Hun doel? Het aantal arbeidsongevallen verminderen.
Volgende stap in de reis naar een veilige werkplek? De attitude rond veiligheid een positieve twist geven. Want hoewel veiligheidsregels en -protocollen helemaal nodig zijn, is hoe de medewerkers ermee omgaan ook héél belangrijk.
Bij Braem hadden ze al het nodige op het gebied van technische kennis en veiligheidstrainingen. Next step: een positieve gedragsverandering op de werkvloer teweegbrengen en iedereen nog meer bewust maken van zijn/haar verantwoordelijkheid voor een veilige werkplek.
Na enkele standaardenquêtes die nog niet helemaal gewenste effect hadden, besloot Braem het anders te doen: ze kozen voor een belevingsgerichte bevraging die echt past bij de normen en waarden van hun organisatie.
In plaats van de traditionele aanpak besloot Braem voor The Labs van Knowledge Klub te gaan – de enige bevragingsmethode die niet alleen de cijfers op een rijtje zet, maar ook écht inzicht geeft in wat er speelt op de werkvloer. Met een creatieve communicatiecampagne, een gamified bevraging met the Labs en een heldere rapportage gaf Braem de veiligheid op de werkplek een boost.
Geen saaie e-mails of droge brieven, maar een creatieve campagne die medewerkers op een speelse manier aanspoorde om deel te nemen aan de bevraging.
Geen standaard vragenlijst, maar een bevraging die inspeelde op de betrokkenheid en instrinsieke motivatie van de medewerkers. Het resultaat: een fantastische responsgraad en héél veel positieve reacties.
Na de bevraging kregen de medewerkers een eerlijke, heldere én creatieve terugkoppeling, zodat ze wisten: onze stem telt, onze deelname aan de enquête heeft een echte impact op mijn werkplek!
Ook het management zijn we niet vergeten: hen trakteerden we op een heldere rapportage, persoonlijk advies en een aantal concrete, werkbare actiepunten.
Bij Braem werd er al vaker een enquête gedaan over zaken als arbeidsomstandigheden en ergonomie. Maar de deelname? Gemiddeld slechts 20%! Een goed begin, maar het kon beter. En dat is precies wat gebeurde: met the Labs vulde 81% van de medewerker de enquête in.
Door voor een belevingsgerichte bevraging te kiezen, gaf Braem niet alleen hun medewerkers een stem, maar versterkte ze ook de cultuur van veiligheid. Ze betrok haar medewerkers ten volle en durfde voor een out-of-the-box aanpak te kiezen – en dàt maakte echt het verschil.
“Echte verandering begint met luisteren. Dankzij The Labs voelen medewerkers zich meer betrokken en dragen ze actief bij aan een veilige werkplek. En dat zorgt voor groei – zowel als organisatie als individu.”
Claire Hoste, zaakvoerder Braem
Eens binnenkijken in The Labs? Boek een virtuele tour!
© Copyright – Alle rechten voorbehouden aan KnowledgeKlub