Hoe krijg je arbeiders naar een medewerkersbevraging?

Enthousiaste arbeiders en een responsgraad om u tegen te zeggen: Nyrstar koos voor the Labs en trad toe tot the Knowledge Klub.

Frederik Heylen – hoofd HR bij Nyrstar (Europa en VS), vertelt hoe de metaalgigant Knowledge Klub inschakelde om de stem van haar medewerkers te capteren. Zo kreeg Nyrstar helder zicht op wat er leeft op de werkvloer.

De uitdaging

Nyrstar is een productiebedrijf met veel blue collar medewerkers. Hoe krijg je arbeiders enthousiast om massaal een medewerkersbevraging in te vullen? Dat lukt enkel met een oplossing die niet alleen triggert, maar ook de echte noden van de medewerkers blootlegt.

De actie

Knowledge Klub vloog als de bliksem naar Nyrstar’s twee vestigingen, met een vragenlijst helemaal op maat gesneden van de klant – inclusief enkele specifieke vragen over veiligheid. De inzichten uit The Labs vatten we daarna samen in concrete aanbevelingen, waar het management van Nyrstar mee aan de slag ging.

Het resultaat

En, hebben we Nyrstar-medewerkers onze Labs goedgekeurd? Oh yeah!

Dat bewijst de responsgraad van – hou je vast – 74%.

Aan de inzichten en aanbevelingen werden meteen acties gekoppeld: volgend jaar start Nyrstar bvb. met een uitgebreid wellbeingprogramma. Er ligt ook een plan klaar voor meer aanwezigheid van het management op de werkvloer én de medewerkers krijgen budget om hun werkplek op te fleuren. Mission accomplished.

Met The Labs mikten we vooral op een hoge respons en hoopten we veel feedback van onze mensen te krijgen.