Helemaal zeker weten we het niet maar we vermoeden dat het voltallige team van visit.brussels luidkeels meebrult met ‘Bruxelles, je t’aimе, Bruxelles, je t’aimе’ van Angèle. Deze door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gesubsidieerde organisatie is verantwoordelijk voor de promotie en communicatie van de stad Brussel. En de liefde voor onze hoofdstad is in alle geledingen van de organisatie duidelijk voelbaar.
Het welzijn in de organisatie zelf daarentegen, wilde visit.brussels niet voelbaar maar meetbaar hebben. Een kolfje naar de hand van Knowledge Klub.
Dat visit.brussels een bevraging wilde organiseren, was snel duidelijk. Alleen… het deelnemerspercentage moest voldoende hoog zijn. En het beeld dat uit de enquête komt representatief genoeg om achteraf haalbare, relevante én werkbare acties voor alle diensten te formuleren. Bovendien was er ook nog de bijkomende uitdaging dat sommige medewerkers actief zijn in het buitenland.
🥊 Op 21 en 26 november 2024 trokken we met The Labs naar Brussel voor een interactieve welzijnsenquête. De werknemers in het buitenland bevroegen we tegelijkertijd aan de hand van een online bevraging.
🗣️ In februari 2025 volgde een kwalitatieve bevraging per afdeling. In een open gesprek met een beperkt aantal deelnemers bespraken we het cijfermateriaal uit de welzijnsenquêtes. We verduidelijkten wat er aan de basis van die cijfers lag en gingen van inzicht naar actie.
“Onze medewerkers hebben de labs als bijzonder positief ervaren, vooral dankzij de originele en speelse aanpak. Ook de collega’s die deelnamen aan de workshops waardeerden de interactieve, inspirerende sfeer. En dat ze in alle vertrouwen en volledig anoniem hun mening konden geven over de specifieke problemen en noden binnen hun dienst.”
Marilyn Nerinckx, HR BP
💪 Vervolgens hebben we de resultaten van beide bevragingen in een plan van aanpak gegoten en teruggekoppeld aan het management, HR en het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk om de resultaten in de juiste context te plaatsen wat leidde tot een beter begrip van de knelpunten en kansen binnen onze organisatie.
📨 Daarna was het tijd voor communicatie naar alle werknemers. visit.brussels schreef iedereen een brief met daarin de resultaten uit de bevraging: de sterktes van de organisatie, wat de werknemers motiveert en de verbeterpunten.
ℹ️ Afsluiten deden we met twee infosessies voor de werknemers in juni rond de resultaten en next steps.
Maar liefst 134 werknemers, goed voor 77% van het hele team, namen deel aan de enquête. Een succes!
Er werd op verschillende niveaus gewerkt: HR, CPBW en het management. Dankzij die brede aanpak kon er snel geschakeld worden. De algemene inzichten vertaalden zich al snel in concrete acties en oplossingen op maat. Een deel daarvan werd zelfs onmiddellijk geïmplementeerd, zoals duidelijkere communicatie over beslissingen van het management. Een quick win, en de eerste van vele.
“Vanaf het begin toonde Knowledge Klub een hoge mate van professionaliteit en betrokkenheid. Hun expertise, maatwerk en originele benadering hebben een significante bijdrage geleverd aan het succes van het project.”
Marilyn Nerinckx, HR BP
Eens binnenkijken in The Labs? Boek een virtuele tour!
© Copyright – Alle rechten voorbehouden aan KnowledgeKlub